sobota, 25 października 2008

Zakładanie firmy...Krok I



Wpis do ewidencji w Urzędzie Miasta

Rozpoczynając swoja przygodę z biznesem, każdy młody przedsiębiorca winien rozpocząć od wizyty w Urzędzie Miasta lub Gminy. Poprzez specjalny formularz składamy w urzędzie wniosek o wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej.
Dokument należy w mieście lub gminie w której działalność będzie prowadzona. Obowiązek złożenia wniosku dotyczy osób fizycznych chcących założyć firmę jednoosobową (tzw. samozatrudnienie), a także wspólników spółki cywilnej.


Wybierając się do Urzędu Miasta lub Gminy w celu wypełnienia formularza przygotujmy następujące dane:

- imię i nazwisko
- nazwa firmy (nieobowiązkowo)
- nr ewidencyjny PESEL
- adres zamieszkania

- adres siedziby firmy (jeżeli stale wykonujemy działalność poza miejscem zamieszkania)

- rodzaj działalności – w tej pozycji określamy rodzaj wykonywanej działalności. Dobrze jest określić także potencjalne możliwości rozwoju przedmiotu działalności, aby nie było konieczne ich dopisywanie w późniejszym terminie. Zaoszczędzi to czas i środki. Przykładowe rodzaje działalności to: usługi biurowe, reklama, marketing, reklama, pośrednictwo, usługi informatyczne, doradztwo handlowe, import, eksport itp.; Szczegółowe zapisy w odpowiedniej klasyfikacji można odnaleźć w PKD (Polskiej Klasyfikacji Działalności), wyszukiwarka PKD

- miejsce wykonywania działalności - w przypadku małej działalności gospodarczej najczęściej podaje się miejsce stałego zamieszkania. Ważne jest aby posiadać tytuł prawny do władania lokalem (akt własności lub umowa najmu/ użyczenia), którą okażemy w przypadku zażądania przez instytucje rejestrującą,
- data rozpoczęcia działalności - wypełniając ten fragment formularza należy wpisać faktyczny moment rozpoczęcia działalności gospodarczej. Musimy, więc wziąć pod uwagę czas, w którym będziemy oczekiwali na wpis do ewidencji. W różnych miastach różne są okresy oczekiwania na wpis. Osoby obdarzone osobistym czarem mogą spróbować przyśpieszyć urzędnicze decyzje.
- numer zezwolenia – ten fragment wypełniamy jeśli nasza działalność wymaga wydania zezwolenia (dotyczy to działalności koncesjonowanych na które potrzebujemy szczególnych osobnych zezwoleń).

Wypełniony formularz składamy na miejscu w urzędzie. Aby złożyć formularz zgłoszeniowy, należy zabrać ze sobą dokument tożsamości, uiścić opłatę w wysokości 100 zł za znaczki skarbowe.

Do niedawna na wpis firmy do ewidencji działalności gospodarczej należało się zgłosić po ok. 2-3 tygodniach od momentu złożenia wniosku. Od 1 stycznia 2007 r. obowiązują nowe przepisy nakładające na organ ewidencyjny obowiązek wydania decyzji o wpisie w terminie 3 dni roboczych o dnia złożenia kompletnego wniosku


WAŻNE!!!

Wszystkie zmiany dotyczące stanu faktycznego i prawnego należy zgłosić w Urzędzie Miasta lub Gminy w ciągu 14 dni od ich zaistnienia.


Wpis do ewidencji a spółki

Gdy działalność gospodarczą będziemy prowadzili w formie spółki cywilnej, zgłoszenia do ewidencji dokonuje każdy ze wspólników z osobna - każdy też wnosi osobno opłatę. W tym przypadku, "przedsiębiorcą" jest każdy ze wspólników spółki cywilnej z osobna, a nie spółka jako taka. Podobnie, gdy firma ma być prowadzona wspólnie przez małżonków- każdy z nich musi uzyskać wpis do ewidencji na swoje imię i nazwisko.


Zupełnie inna procedura obowiązuje przy zakładaniu spółek prawa handlowego tj. sp.z o.o., spółki jawnej, komandytowej czy partnerskiej, które muszą zostać zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (Ustawa z 20 sierpnia 1997 o Krajowym Rejestrze Sądowym, DzU z 2001 r. nr 17, poz. 209 ze zm.).


Wniosek zintegrowany

OD 1.01.2004 roku mamy możliwość, aby wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej złożyć w gminie wniosek o nadanie numeru statystycznego REGON oraz zgłoszenie identyfikacyjne o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej NIP (w przypadku braku) lub zgłoszenie aktualizacyjne. Chcąc złożyć taki wniosek jesteśmy zobowiązani dołączyć do niego wszelkie wymagane dokumenty.

Jeśli dopełniliśmy wszelkich formalności wówczas organ ewidencyjny zgodnie z procedurą rejestruje działalność gospodarczą a także jest zobowiązany do przesłania pozostałych dokumentów wraz z wydanym zaświadczeniem o wpisie, do urzędu statystycznego i skarbowego. W zamierzeniu procedura ta ma przyśpieszyć czas rejestracji firmy jednak w praktyce różnie z tym bywa. Osoby, które mają w tej kwestii doświadczenie radzą aby mimo wszystko wszelkie wnioski składać oddzielnie w odpowiednich urzędach.


Urząd może również odmówić rejestru wówczas gdy:

-nasz formularz zawiera braki
-orzeczenie sądu prawomocnie zabrania pełnienia jakiejkolwiek działalność gospodarczej
-zgłoszona przez nas działalność nie jest objęta przepisami dotyczącymi swobody działalności gospodarczej.


Dokumenty do pobrania


Przykład wniosku o wpis do ewidencji możesz pobrać tutaj: pobierz

Brak komentarzy: