poniedziałek, 10 listopada 2008

Kapitał początkowy w biznesie


W celu rozwinięcia biznesu, musimy liczyć się ze świadomością, że kapitał, z którym zamierzamy ją rozpocząć, to nie tylko pieniądze przeznaczone na dobry początek. Są one bardzo ważne, ale bez innych istotnych czynników również daleko nie zajdziemy.

Kapitałem są wszelkie dobra służące w biznesie, np. maszyny, urządzenia, pojazdy, grunty i nieruchomości. Jednak przede wszystkim ceniona jest nasza wiedza, doświadczenie, znajomość rynku i branży, jaka się zajmujemy w biznesie. Wiedzę tę można nazwać „wyczuciem rynku” i jest ona równie istotna co kapitał pieniężny. Teraz jednak zajmę się aspektem pieniędzy, a co za tym idzie kapitałem początkowym.

Pieniądze, na dobry początek

Każda firma potrzebuje pieniędzy na start. Musimy ocenić, jak dużego kapitału będzie wymagał nasz biznes. Dlatego konieczne jest wstępne oszacowanie kosztów rozpoczęcia działalności gospodarczej, uwzględniające następujące aspekty:
- opłaty sądowe (jeżeli nasza działalność będzie wymagała koncesji, to również musimy wliczyć ją w koszta)
- koszty zakupu środków trwałych (nieruchomości, maszyn)
- koszt zapasów początkowych
- wydatki na reklamę

Bardzo ważne jest trzymanie wszelkiej dokumentacji związanej z zakupami, albowiem początkowy kapitał traktowany jest jako inwestycja, stąd też istnieje już możliwość odliczenia od podatków.

Drugą grupę kosztów stanowią tzw koszta bieżące. Musimy zdać sobie sprawę, że nowo otwarte przedsiębiorstwo, jeżeli wszystko pójdzie z planem, przynosi zyski dopiero po dłuższym czasie. Przez kilka pierwszych miesięcy powinniśmy liczyć się z tym, że będziemy zmuszeni do pokrywania kosztów firmy z własnej kieszeni. Do kosztów tego typu należą:

- wynagrodzenia dla pracowników
- materiały
- koszty eksploatacji biura
- ewentualne koszty kampanii promocyjnej

Planowanie sprzedaży

Posiadając kapitał, musimy także sporządzić program lub plan sprzedaży, odzwierciedlający nasze plany dotyczące wielkości przychodów. Sporządzenie dobrego i racjonalnego programu daje możliwość zorientowanie się, jak długo będziemy musieli dokładać pieniądze z naszej kieszeni i kiedy firma zacznie przynosić zyski.

Sporządzony plan stanowi także świetny znak ostrzegawczy, albowiem przy jego sporządzaniu może okazać się, że posiadamy nie wystarczający kapitał. W takim razie:

- musimy zweryfikować, czyli zmienić dotychczasowe założenia
- sięgnąć po odpowiedni dla nas kredyt w banku

Po ten drugi możemy udać się do banku bądź państwowej lub prywatnej firmy wspierającej działalność gospodarczą. Nie możemy także zapomnieć o wypełnieniu wszystkich dokumentów wymaganych przez państwo. Są to przede wszystkim: deklaracje podatkowe dla Urzędu Skarbowego, deklaracje dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenie ksiąg rachunkowych. Jeżeli nie chcemy się tym zajmować, to musimy zlecić to firmie zewnętrznej.

Brak komentarzy: