sobota, 27 grudnia 2008

Biznesplan


Biznesplan to projekt opisujący zamierzenia gospodarcze przedkładany inwestorom lub instytucjom kredytowym.

Pomaga on w 3 dziedzinach:
1. W sfinansowaniu inwestycji - jest środkiem, za pomocą którego można przekonać pożyczkodawców czy inwestorów, że dane przedsięwzięcie zasługuje na uwagę i przyniesie zysk.
2. Przy rozpoznaniu działalności - biznes plan przypomina w jakim kierunku się dąży i pomaga utrzymać obraną drogę. Jest drogowskazem i spisem rzeczy do zrobienia.
3. W zarządzaniu firmą - przedsiębiorca musi przygotować sposoby zarządzania firmą w poszczególnych fazach rozwoju.

Biznesplan składa się z:
1. Opisu przedsięwzięcia - zawarte jest na 1 stronie planu. Określa rodzaj tworzonej firmy, jej właścicieli, adres, wielkość koniecznych środków inwestycyjnych, cele i zakres finansowania oraz dane dotyczące spodziewanych zysków. Zaznajamia z typem tworzonej firmy, z rodzajem produktów lub usług, które ma ona sprzedawać lub świadczyć, wyjaśnia dlaczego ma to przynosić zysk.
2. Planu marketingu - sposób prowadzenia marketingu produktów i usług. Opisuje potencjalnych klientów, ich przyzwyczajenia i umiejscowienie. Bada się ewentualną konkurencję, wpływ na zysk poszczególnych konkurentów. Należy rozważyć w jaki sposób firma może przewyższyć konkurencję oraz w jaki sposób przyciągnąć klientów.
3. Planu funkcjonowania - przedsiębiorstwa zawiera proponowaną lokalizację firmy, opisywane są zalety dostawców, podjęte kwestie ustalenia poziomu zapasów i warunków spedycji wyrobów gotowych, ujęte problemy zatrudnienia i przeszkolenia personelu.
4. Planu zarządzania - zawiera zasady organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem. Ustala się tu formę, w jakiej ma funkcjonować firma oraz omawia ryzyko związane z podjęciem działalności. Uwzględnia niezbędne pozwolenia i licencje wymagane przez przepisy prawa.
5. Planu finansowania inwestycji - inwestycji informuje w jaki sposób firma chce wykorzystać powierzone jej środki finansowe. Zawiera raport finansowy, który przedstawia oczekiwane efekty udzielonej pożyczki. Ukazuje w jaki sposób pożyczone środki zostaną zużytkowane. Zalecane jest zestawienie w punktach poszczególnych wydatków.

Uzupełnione jest to:
1. Określeniem celu biznes planu
2. Streszczeniem
3. Danymi finansowymi

Streszczenie zawiera 2 lub 3 rozdziały:
1. Zawiera nazwę przedsiębiorstwa i ich właścicieli, wysokość niezbędnych środków inwestycyjnych wraz ze sposobem ich wykorzystania
2. Omawia możliwości rozwoju, przedstawia w jaki sposób planowa organizacja będzie wspomagała potencjał firmy
3. Przedstawia w jaki sposób zaangażowane środki przyniosą oczekiwany zysk.

Dane finansowe zawierają:
1. Źródła i sposoby finansowania przedsiębiorstwa
2. Zestawienie wyposażenia
3. Bilans otwarcia
4. Analizę zwrotu zaangażowanych środków
5. Przewidywane dochody w przeciągu pierwszych 3 lat w rozbiciu na poszczególne miesiące
6. Miesięczne i kwartalne zestawienia rozchodów i przychodów podstawowych.

Tworząc biznesplan należy:
1. Sporządzić listę potencjalnych pożyczkodawców
2. Zachować jego zwięzłą formę (20-40 stron)
3. Użyć prostego języka
4. Dać go do przeczytania komuś, by się upewnić o jego jasności
5. Uwzględnić realne założenia finansowe
6. Używać wykresów i tabel
7. Robić go własnoręcznie
8. Nie starać się przedstawić go nad wyraz profesjonalnie
9. Używać przejrzystych tytułów
10. Stosować przypisy, szczególnie w części dotyczącej finansów
11. Unikać bliżej nieokreślonych wyrazów
12. Pamiętać, że celem jest sukces firmy

Brak komentarzy: