poniedziałek, 29 grudnia 2008

Istota biznesplanu


Istotą biznesplanu jest sformułowanie zamierzeń na bliższą lub dalszą przyszłość, z ustaleniem zadania podstawowego (konkretnego przedsięwzięcia) lub zestawu zadań do wykonania, celów, środków i sposobów działania.
Przedsięwzięciem planowanym może być na przykład: inwestycja finansowana własnymi kapitałami albo kredytem bankowym, pozyskanie środków finansowych na kampanię reklamową nowego produktu, nabycie dobra trwałego do użytku gospodarczego według zasad leasingu, dzierżawy lub najmu, czy też przeprowadzenie reorganizacji przedsiębiorstwa, modernizacji zarządzania lub po prostu zmian w metodach sprzedaży.
Biznesplan jest w gruncie rzeczy decyzją właściciela firmy lub organu stanowiącego, rozpisaną na elementy składowe, uwzględniające realia warunków i środków działania na potrzeby decydentów.

Mimo znacznych różnic między biznesplanami, można wyodrębnić wspólne cechy takie jak:

• Celowość
• Konkretność
• Zwięzłość
• Przejrzystość
• Kompleksowość
• Funkcjonalność
• Realność
• Użyteczność
• Elastyczność

Te dziewięć cech stanowi fundament budowy biznesplanu. W praktyce spotyka się różne rodzaje biznesplanu w zależności od potrzeb, wymogów zewnętrznych i okoliczności.
Nie można utożsamiać biznesplanu z planem rocznym przedsiębiorstwa czy z planem wieloletnim rozwoju, które są opracowywane na podstawie norm prawnych. Biznesplan jest planem szczególnym, nakierowanym na konkretny efekt, sporządzonym jakby „na zamówienie”, według nieformalnej procedury.

1 komentarz:

Pisanie prac pisze...

Stare prawdy, ale ciągle aktualne