piątek, 27 lutego 2009

Leasing operacyjny


Leasing operacyjny, jest to szczególna odmiana leasingu bowiem charakteryzuje się specyficzną cechą - czasem trwania. Leasing operacyjny obowiązuje znacznie krócej niż wynosi okres przydatności do użytkowania przedmiotu umowy. Właściciel ma możliwość zawrzeć więcej niż jedną umowę operacyjną. Pozwala to w głównej mierze na amortyzację jego obiektu własności i odnoszenia z tego tytułu korzyści korzyści.

Leasing operacyjny oznacza, iż ryzyko i korzyści wynikające z prawa własności do wydzierżawionego aktywu pozostają przy właścicielu obiekty czyli leasingodawcy. Wynika to z faktu, iż leasing operacyjny jest umową zawieraną na znacznie krótki okres czasu (od jednego do dwóch lat), a właściciel obiektu ma mozliwość zawierać wiele umów leasingu operacyjnego z różnymi użytkownikami, w czasie trwania życia ekonomicznego przedmiotu leasingu, nie przekazując żadnemu n nich prawa własności do tego aktywu.

Oznacza to, że;

1) Leasingodawca wykazuje nadal wydzierżawiony obiekt w swoich księgach, jest jego właścicielem i amortyzuje go: płatności leasingowe są jego przychodem ze sprzedaży usług, a amortyzacja wydzierżawionego aktywu - kosztem własnym sprzedaży tych usług;

2) Leasingobiorca zapisuje fakt dzierżawienia aktywu w trybie leasingu operacyjnego tylko w ewidencji pozabilansowej, kosztem operacji dla niego jest - zamiast amortyzacji tego obiektu - rata płatności leasingowych, należna właścicielowi aktywu.

W ostatnim czasie firmy leasingowe zachęcały leasingobiorców do zawierania krótkoterminowych umów leasingu operacyjnego z opcją zakupu. Takiego typu umowy spotkały się z ostrą reakcją organów kontroli skarbowej, które zarzucały podatnikom dokonywanie inwestycji w ciężar bieżących kosztów operacyjnych. Wprawdzie z przepisów nie wynika zakaz zakupu przez leasingobiorcę przedmiotu leasingu, którym dysponuje on w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego to jednak organy skarbowe z reguły zajmowały stanowisko, że zakup taki powinien się odbyć w drodze przetargu w wyniku, którego powinna być ustalona cena rynkowa.

Leasing operacyjny tak więc formą oddania do pewnego czasu użytkowania maszyny, urządzenia lub innego dobra w zamian za określoną korzyść finansową. Doświadczenia krajów zachodnich wykazują na równomierny podział ryzyka między strony umowy.

Główne bariery dla rozwoju leasingu - nie tylko operacyjnego w Polsce jest brak fachowców w tej dziedzinie, niestabilność prawno - ekonomicznych warunków działania podmiotów gospodarczych oraz inflacji.

Brak komentarzy: